Godt forhold til mat

Er du på jakt etter trivselsvekten? Her er noen enkle råd til deg som vil ta sunnere valg, og finne gode spisevaner som du kan leve med resten av livet.

Av: Stig Færø-Landlie. Foto: Fitfactory.

Spiser du sunt og variert nok? Inneholder maten du spiser de riktige næringsstoffene? Hvor mye mat trenger du egentlig å spise hver dag? Tenk gjennom disse spørsmålene for å reflektere over hva du daglig putter i deg.

Hva bør du egentlig spise?

Det optimale kostholdet finnes ikke og vil variere fra person til person.

En bestemt diett eller kostholdsretning kan fungere en liten stund, men blir det for langt unna det du er vant til, faller du sannsynligvis tilbake til gamle vaner før eller siden.

Ta derfor utgangspunkt i det du er vant til å spise, og gjør gradvis små justeringer.

De aller fleste av oss spiser for mye salt og sukker, så klarer du å kutte litt der, er det et klokt valg. Grønnsaker, litt frukt og bær er bra for kroppen. Prøv å få det inn på menyen, helst hver eneste dag.

Spiser du nok?

Finn ut hvor mye energi kroppen din egentlig trenger. Det finnes flere kalkulatorer på nett som helt gratis kan beregne ditt energibehov..

Mange blir overrasket over at de faktisk spiser for lite mat. Det opplever vi ofte når vi skal hjelpe til med for vektjustering.

Sett deg inn i hvor mye energi de ulike matvarene inneholder. Det handler ikke om å måle, veie eller telle alt du spiser, men det er en god idé å vite om det du spiser er veldig energirikt eller motsatt. Da kan du ta smarte valg i matveien.

Det er lov å skeie ut

Et sunt kosthold handler ikke om å avstå fra alt som er godt. Velger du fornuftig i hverdagen, vil det alltid være rom for en utskeielse en gang iblant.

Hvis utskeielsene er blitt mer regelen enn unntaket og lørdagskosen fordeles over hele helgen, er det på tide å endre vanene dine.

Lag deg en plan

Akkurat som med aktivitet, er det smart å planlegge hva du skal spise. Det er enklere å lage sunne måltider når du har de riktige ingrediensene for hånden. Da slipper du å ende opp med kjappe, og ofte usunne, løsninger.

Føles det vel ambisiøst å planlegge alle måltider? Start i det små og prioriter middagene først. Da kan du senere utvide planleggingen hvis du opplever at det har en nytte for deg.

Mine viktigste mattips:
  • Små grep i hverdagen kan gjøre stor forskjell over tid. Drikk rent vann til måltidene, og kutt ut saft, juice eller brus. Husk grønnsaker til middag hver dag. Spis variert og fargerikt.
  • Spis rikelig av det som er sunt. Når du er mett, frister ikke det usunne like mye.
  • Ikke gå i matbutikken på tom mage! Da kan de søte fristelsene bli for store.
  • Har du et mål om å bli litt lettere? Glem vekten, og bruk heller en litt for trang bukse som måleparameter. Kroppen din i dag er som oftest et resultat av utvikling over mange år, så du kan ikke forvente at overskuddet skal forsvinne i løpet av bare noen uker eller måneder. Ta det pent og pyntelig, da øker du sjansene for å lykkes med en ny trivselsvekt!

Synes du det er vanskelig å komme i gang med en sprekere tilværelse? Her er mine råd til deg som har lyst til å bli litt mer aktiv, og tips om hvordan du kan bevare gode vaner. *

Vil du vite mer om trening? Les om hvorfor planlegging er nøkkelen til å lykkes, om styrke- og kondisjonstrening, og om hvorfor variasjon er viktig for å sikre at du får fremgang. **

* https://heianabolaget.no/tips/tips-5/

** https://heianabolaget.no/tips/trening-mosjon-eller-fysisk-aktivitet/