Slik arrangerer dere en vellykket fest

Med god planlegging er det lett å få til en bra fest. Vi gir deg de beste tipsene for å komme i gang.

Av: Mette-Christine Christensen. Foto: Thor Brødreskift.

Skal du ha fest, men vet ikke hvor du skal begynne? Vi vil gjerne dele våre seks beste tips for at festen din skal bli vellykket.  

1. Lag en liste over hvem du ønsker å invitere og sett en dato

Send ut invitasjoner i god tid før festen. Du får bedre tid til å finslipe invitasjonen hvis du setter en dato langt frem i tid og sender ut en «hold av datoen»-melding. Det er ekstra stas å få en invitasjon i posten eller levert privat, men e-post eller Facebook-invitasjon går også fint. Sett en frist for påmelding og lag en oversikt over hvem som kan eller ikke kan komme. Det er lurt å gi folk en påminnelse også, for de kan ha glemt å svare.

2. Sett opp et budsjett for festen

Hva koster det å lage fest? Utgiftene avhenger av hvilken type fest du skal lage, og det er viktig å få oversikt over alle kostnader. Begynn med å lage en liste over alt du tenker som må til. Mat, drikke, leie eller innkjøp av utstyr som bord, stoler, telt, grill, etc. Skal det være underholdning eller aktiviteter? Skal du/dere gjøre ting selv eller trengs det hjelp fra andre? Man kan ha mange ønsker, og vårt beste råd er å skrive opp alt du ønsker deg til festen i budsjettet. Om totalsummen er mer enn det finnes penger i «kassen» til, må det gjøres prioriteringer. Det er mye lettere å prioritere etter at du ser hva ting faktisk koster.

3. Spør om hjelp – deleger oppgaver

Hvem skal ta ansvar for festplanleggingen og selve gjennomføringen av festen/arrangementet? Spør om hjelp og lag en festkomité. Festkomiteen fordeler oppgavene og sørger for å holde i trådene. Lag en liste over oppgaver som skal gjøres før, under og etter festen. Husk også opprydding, dette er en oppgave som fort glemmes. Dersom det trengs mer hjelp, kjenner du kanskje noen som vil tjene noen kroner? Det kan være en niese/nevø eller en nabojente/-gutt som for eksempel kan hjelpe til med å servere og rydde. Er det en russebuss eller et idrettslag som du ønsker å støtte? Her er det kanskje noen som kan stille opp på en dugnad mot et lite bidrag. Dersom festen skal være litt mer høytidelig, kan det være en idé å leie inn profesjonelle servitører. Da kan alle kose seg like mye på festen og andre kan ta seg av kjøkkentjenesten.

4. Tema for festen?

Et tema trenger ikke å bety utkledningsfest. Vi mener ofte «den røde tråden» når vi sier tema. Fordelen ved å velge et tema er at det ofte blir lettere å velge meny, dekor, musikk, drikke, etc.

Det er mye som kan være utgangspunkt for festtemaet. Det kan være å velge en favorittfarge, et favorittreisemål, en årstid slik at det blir sommerfest, høstfest og julefest. Du bestemmer!

Velger du Hawaii eller tropisk som tema (kan passe bra på vinteren om du lengter etter sol og sommer), legger dette føringer for innholdet på festen. Invitasjonen bør si noe om temaet, og be gjerne folk om å kle seg ut. Si at dette er frivillig, for det er ikke alle som liker å kle seg ut. Du kan ha noen hawaiikranser på lur til disse. En fargerik velkomstdrink med paraply er en selvfølge. Oppblåsbare badeleker og badehåndklær kan være pynt, og får du tak i noen palmer eller et surfebrett, er det ikke mye mer som skal til før hawaiistemningen er på plass.

Velger du et tema, bør dette vise igjen i mat, drikke, musikk og underholdning, og i måten du pynter bordet og rundt i huset eller i selskapslokalet.

Her er noen av våre favorittemaer:

5. Underholdning

Hvem er festen for? Voksne, barn eller familier? Og hva er formålet med festen? Om svaret på det siste spørsmålet er at folk skal kose seg, er musikk ofte noe om hjelper på stemningen.

Er det noen som kommer på festen som kan underholde? Hvis det rom for innleid underholdning i budsjettet, kan vi anbefale en DJ som kan holde liv i festen. En DJ tilpasser seg publikum og kan spille ulike typer musikk til ulike typer folk og anledninger. For en større fest med romslig budsjett, er et liveband å anbefale.

En billigere variant er å velge ferdige spillelister på Spotify, eller lage en spilleliste med din og dine gjesters favorittmusikk. Spør gjerne etter musikkønsker i invitasjonen.

6. Praktiske løsninger

Hvis det kommer mange deltakere, kan det være lurt å tenke gjennom en del praktiske spørsmål:

Er det nok parkeringsplasser om folk må kjøre til festen? Er det nok bord og stoler? Trengs det ekstra garderobeplass? Sørg for å ha ledig plass til yttertøy, spesielt om festen er om vinteren.

Heng opp rene håndduker og sørg for at det er nok toalettpapir tilgjengelig. Skal gjestene ha med egen drikke eller kjøpes det inn felles? Det er uansett viktig med nok plass i kjøleskapet. – Husk isbiter. Isbiter er undervurdert!

Lykke til med festen!