Kom i gang med trening

Strever du med å komme deg ut av sofaen, men føler du burde bevege deg mer? Her kommer noen enkle tips til hvordan du kan bli litt mer aktiv, og hvordan du holder på vanen.

Av: Stig Færø-Landlie. Foto: Fitfactory.

Å finne motivasjon i en travel hverdag, eller når været ikke frister til uteaktivitet, kan være en utfordring.

For noen hjelper det å tenke på de positive effektene som aktivitet og trening gir. Ved å trene bygger du opp muskulaturen din både i styrke og størrelse. Du styrker skjelettet, forebygger benskjørhet, øker oksygenopptaket og gjør at hjertet holder seg sterkt.  Andre blir mer motiverte av den gode følelsen som kommer etter økten er over, og kan med god samvittighet slappe av og nyte den gode følelsen av å ha brukt kroppen.

Gjør noe du liker

Finner du aktiviteter eller treningsformer som du trives med, er det større sannsynlighet for at du klarer å holde på vanen over tid.

Hvis du «lider» under hver eneste økt, vil du raskt lete etter unnskyldninger for hvorfor du kan utsette økten til en annen dag. Eller uke.

Finn noen å være aktiv sammen med

Å ha en eller flere å trene sammen med, kan være super motivasjon.

Kanskje har du en nabo som også ønsker å røre litt mer på seg? Det blir enklere å komme seg ut døren når dere har en avtale med hverandre.

Hva med å utfordre nabolaget til en liten aktivitetskonkurranse?

Lag deg en plan

Ikke ta deg vann over hodet. Start forsiktig, og ikke tren for ofte i begynnelsen.

Hva du gjør er ikke det viktigste. Sørg for at du får opp varmen i kroppen, at du blir litt andpusten underveis, og at du kjenner at pulsen går raskere. Øk intensiteten etter hvert som formen stiger.

Mine viktigste tips:
  • En tur i friskt «snakke-tempo» kan være en fin økt. Trening trenger ikke være mer avansert. Få opp farten nok til at du akkurat klarer å snakke med sidemannen mens dere går. Klarer dere minst 30 minutter, er det en god start! Flere korte turer i uken kan ofte være enklere å få til – og mer fristende enn lange, seige økter.
  • Styrketrening? Du trenger ikke vekter og apparater! En bærepose fylt med noen vannflasker kan fungere som styrkebelastning, eller ta i bruk din egen kroppsvekt.
  • Hage- og husarbeid eller lek med barna, er fine aktiviteter som også gir «pluss i margen» på aktivitetsfronten. Min anbefaling er likevel at du setter av tid til å være aktiv bare for din egen del.

Vil du vite mer om trening? Les hvorfor planlegging er nøkkelen til å lykkes, tips til styrke- og kondisjonstrening, eller hvordan treningsvariasjon vil å sikre at du får fremgang. *

Er du på jakt etter «trivselsvekten»? Her er råd til deg som ønsker å spise sunt og fornuftig. Gode kostholdsvaner har rom for en utskeielse iblant. **

* https://heianabolaget.no/tips/trening-mosjon-eller-fysisk-aktivitet/

** https://heianabolaget.no/tips/godt-forhold-til-mat/